ورود|ثبت نام
اهمیت داشتن استراتژی تولید محتوا

اهمیت داشتن استراتژی تولید محتوا

امین معصومی
پنج شنبه 12 خرداد 1401

استراتژی تولید محتوا

برای انحام هرکاری شما نیاز به یک برنامه یا به اصطلاح نقشه راه دارید. استراتژی محتوا در حقیقت به اصول راهبردی گفته می‌شود که مسیر حرکت شما را از آغاز تا نقطه هدف مشخص می‌کنند. استراتژی محتوا برای هر کسب و کار با کسب و کار دیگر متفاوت است. در حقیقت استراتژی محتوا بر اساس اهداف کسب و کار، توان مالی، سطح نیروی انسانی و مواردی از این قبیل تعیین می‌شود. تعیین کلی استراتژی محتوا یکی از ضرورت ها است که بدون آن‌ نمی‌توان تولید محتوا را جهت داد. زیرا محتواهای تولید شده مخاطبانی دارند و با توجه به آن مخاطبان باید از مفاهیم و الگوهایی پیروی کنند. استراتژی محتوا در حقیقت به مدیریت محتواها و شیوه راهبری آن‌ها اشاره دارد؛ فارغ از اینکه محتواها در چه قالبی تولید می‌شوند. انتخاب استراتژی محتوا بخشی از برنامه بازاریابی محتوا برای هر کسب و کار محسوب می‌شود که به طور مداوم وضعیت آن کسب و کار و جایگاه فعلی را در نسبت با جایگاه آینده نشان می‌دهد.یک استراتژی محتوا شامل همه چیز است، از نام تجاری و لحن گرفته تا اینکه چگونه محتوای خود را تبلیغ کرده و در نهایت مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

درمجموع، بهتر است از اهداف خود شروع کنید سپس محتوایتان را تولید نمایید. ابتدا باید بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید، چگونه می‌خواهید با آنها حرف بزنید و کجا آنها را پیدا خواهید کرد. نکته کلیدی در ابتدا یک تولید محتوا موفقیت آمیز، این است که هر خواننده‌ای احساس کند که به طور مستقیم و شخصی با آنها صحبت می‌کنید. تنها راه برای انجام این کار، صمیمی بودن با بازدید کنندگان و مشتریان است. به همین ترتیب، می‌توانید بهترین نتیجه ممکن، راه حل رؤیایی و بزرگترین خیالات آنها را درک کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شما در حال بازاریابی با انسانهایی هستید که می‌خواهند احساس ارتباط داشته باشند. در حالت ایده آل، می دانید و می‌توانید مستقیماً با هر فردی که از صفحه شما بازدید می‌کند، صحبت نمایید اما نمی‌توانید این کار را عملی کنید.


برنامه دقیق تولید محتوا

به نظرتان راه حل چیست؟ باید یک پرسونای خریدار ایجاد کنید. در تولید محتوا آنچه اهمیت دارد این است که پرسونای خریدار شما، شخصی است که می‌خواهید با محتوایتان به آن برسید. این شخصیت نیمه داستانی به عنوان نماینده مخاطب هدفتان، یعنی افرادی که به احتمال زیاد از پیامتان سود می‌برند و مشتری می‌شوند، خدمت می‌کند. ایجاد یک شخصیت خریدار نیاز به کمی تحقیق، برخی از حدس‌ها و ترفندها دارد. اما نتیجه نهایی، یک تصویر واضح از شخصی است که می‌خواهید به بازار عرضه کنید و کسی که با خوشحالی محتوای شما را استفاده کند.

داشتن استراتژی به شما کمک می‌کند که کسب و کار خود را با برنامه‌ریزی مشخص و در زمان‌های تعیین شده و دقیق پیش ببرید. این‌که بدانید در چه زمانی باید چه محتوایی را به اشتراک بگذارید باعث ایجاد نظم در کار شما می‌شود. برای توضیح کامل و دقیق معنای استراتژی در اینستاگرام این را اضافه می‌کنیم؛ استراتژی اینستاگرام این سه عامل مهم است: برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی تمامی فعالیت‌هایی که قرار است در مدت زمان مشخصی برای مخاطبان خود به نمایش بگذارید. افرادی که اینستاگرام را دنبال می‌کنند، توقع بیش‌تری از این شبکه اجتماعی نسبت به شبکه‌های اجتماعی دیگر دارند. بسیاری از افراد به دنبال به دست آوردن اطلاعات و آگاهی هستند و طبیعی است که دنبال کننده‌ی صفحاتی شوند که محتواهای ارزشمند و باکیفیت تولید می‌کنند. شما با داشتن استراتژی تولید محتوا می‌توانید اینستاگرام خود را برای مخاطبان اینستاگرام جذاب کنید. محتوای مفید و خاص تولید کنید و در زمینه محتوای خود اطلاعات لازم را به مخاطبان بدهید و در صورتی که سوالاتی داشتند، با دقت به سوالات پاسخ دهید؛ همچنین در کنار چنین برنامه‌هایی محصولات خود را نیز معرفی و تبلیغ کنید.


عناصر مهم در استراتژی تولید محتوا

در این مرحله به چهار عنصر مهم در استراتژی تولید محتوا اشاره می‌کنیم که برای تهیه یک استراتژی محتوای مناسب باید این چهار مورد را بشناسید:

  • مشخص کردن موضوعات

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث جذابیت محتوا شما می‌شود، موضوع آن محتوا است. موضوعات پرطرفدار را بشناسید و بعد محتوای خود را با توجه به موضوعات پرمخاطب تعیین کنید و در مرحله بعد تشخیص میزان علاقه‌مندی مخاطب نسبت به موضوع انتخابی شما است. می‌توانید با یک سرچ ساده در صفحات مشابه یا مشاهده آمار هشتگ‌های آن موضوع به این میزان پی ببرید. موضوعاتی را که برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید، با توجه به محبوبیتی که نزد مخاطبان اینستاگرام دارند، دسته بندی کنید.

  • زمان انتشار پست

برای بهتر دیده شدن پست‌های خود در اینستاگرام باید به نقش زمان مناسب انتشار پست در استراتژی محتوا آگاه باشید. درست است که تعداد زیادی از مخاطبان اینستاگرام برای به دست آوردن اطلاعات و کسب درآمد و سر زدن به فروشگاه‌های آنلاین به این شبکه اجتماعی جذب شده‌اند، اما نباید فراموش کرد که تعداد زیادی از افراد هم صرفا برای سرگرمی جذب اینستاگرام می‌شوند و حتی آن دسته از افراد هم که در اینستاگرام به فعالیت مشغول هستند، ساعات زیادی را برای سرگرمی و تفریح خود در این فضا اختصاص می‌دهند؛ بنابراین با توجه به این موضوع باید بدانید مخاطبان چه ساعات و روزهایی را بیش‌تر در اینستاگرام وقت می‌گذرانند و به اصطلاح تایم طلایی بارگذاری محتوا در اینستاگرام چه ساعاتی است؛ همچنین بدانید مخاطبان شما از کدام گروه سنی و شغلی هستند. اطلاع از این موضوعات باعث می‌شود به زمان‌های بیکاری مخاطبان خود آگاه شوید و در مواقعی که بیش‌ترین وقت خود را در اینستاگرام می‌گذارند، پست قرار دهید. پس متوجه شدیم که یکی از مهم‌ترین عناصر استراتژی محتوا در اینستاگرام تدوین برنامه زمانی برای انتشار پست‌ها است. می‌توانید با استفاده از ابزار instagram insights زمان مناسب انتشار پست در اینستاگرام را متوجه شوید.

  • تولید محتوا و سلایق و شخصیت مخاطبان

شاید به اندازه تعداد آدم‌هایی که در جهان زندگی می‌کنند، شخصیت‌های متفاوت با علایق و سلیقه‌های متفاوت وجود داشته باشد. باید در درجه اول شخصیت مخاطبان خود را بشناسید. شناخت شخصیت مخاطب و مشتری به شناخت علاقه‌مندی‌های آن‌ها می‌رسد و در نتیجه موفقیت بیش‌تری را نسیب شما می‌کند. برای عده‌ای محتوای فلسفی و جدی جذاب است و عده‌ای دیگر محتوای طنز را ترجیح می‌دهند. عده‌ای به دنبال سرگرمی هستند و برای رفع از خستگی به اینستاگرام پناه می‌آورند و بعضی هم برای کسب اطلاعات در این شبکه عضو هستند. این‌که شما بدانید چه کسانی با چه شخصیت‌هایی صفحه شما را دنبال می‌کنند، به تولید محتوای مناسب برای آن‌ها کمک می‌کند.

  • افزایش تعامل و مشارکت مخاطبان

زمانی که شما پستی را به اشتراک می‌گذارید، مخاطبان شما به آن پست واکنش‌هایی در قالب لایک، ویو، کامنت، فوروارد کردن برای دیگران و ذخیره آن پست را نشان می‌دهند. در قسمت instagram insight می‌توانید به میزان این تعامل و مشارکت که در مورد ذخیره و به اشتراک گذاری با دیگران است، پی ببرید. زمانی که این مشارکت افزایش پیدا می‌کند، به تعداد کاربران شما اضافه می‌شود. شما برای افزایش تعامل کاربران و مخاطبان با صفحه شما، میبایست با شناختی که از مخاطبان خود دارید، محتوایی تولید کنید که آنها را وادار به واکنش و ایجاد تعامل با شما کند.

 

سخن آخر

با داشتن یک نقشه راه و برنامه ریزی صحیح به همراه رعایت نکات تولید محتوا، میتوانید محتوایی تولید کنید که روز به روز سبب رشد بیشتر صفحه شما شود.


مقالات مرتبط

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای کینگ محتوا محفوظ است