ورود|ثبت نام
تقویم محتوایی چیست و چه اهمیتی دارد؟

تقویم محتوایی چیست و چه اهمیتی دارد؟

امین معصومی
پنج شنبه 12 خرداد 1401

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا ابزاری است برای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی تولید و توزیع و انتشار محتوا در بازه‌های زمانی مختلف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه است که در مدیریت محتوا نقش مهمی برعهده دارد. تقویم محتوا به ما می‌گوید چه محتوایی را چه کسی، با چه کیفیت و کمیتی و برای کدام مخاطب خلق کند و توسط چه کسی، در کدام فضا و با چه هدف اصلی و اهداف فرعی منتشر شود و نتایج آن چگونه و چه وقت تحلیل و برای آینده به کار بسته شود.


اهمیت تقویم محتوا

نکات مهم زیادی وجود دارد که ضرورت تهیه تقویم محتوا را به‌خوبی نشان می‌دهد:

  • تقویم محتوایی جامع و کامل: فقط برنامه‌ریزی برای نویسندگان محتوای متنی نیست، بلکه فعالیت کل گروه محتوایی و انواع محتوا (متنی، تصویری، ویدیویی و...) را نیز ساماندهی می‌کند که شامل ویراستاران، طراحان گرافیک و دیگران می‌شود.
  • به‌روزرسانی و بازنشر محتواهای قدیمی.
  • ساخت و طراحی تقویم محتوایی با کمک ابزارهای آنلاین (مانند تقویم گوگل یا اکسل آنلاین یا ترلو). 
  • تقویم محتوایی برای کسب نتایج بهتر و رشد و توسعه کسب‌وکار است؛ بنابراین خوب است اثربخشی محتواها و تحلیل آنها را در این تقویم گنجانید.
  • تقویم محتوایی وحی منزل نیست و باید نسبت به شرایط فوری و خاص منعطف باشد و امکان تغییر در آن وجود داشته باشد. این تقویم برای شرایط پیش‌بینی‌شده ایجاد می‌شود و طبیعی است که با تغییر شرایط به اصلاح نیاز داشته باشد.
  • استفاده از تقویم محتوایی کارایی و بهره‌وری و همکاری را در گروه محتوا بیشتر می‌کند و همین مسئله روی فعالیت بقیه گروه‌ها هم مؤثر است.
  • از تولید محتوای تکراری یا ناکارآمد جلوگیری می‌کند؛ چون همه چیز مکتوب و پیش چشم ماست و با جستجوی ساده می‌توان از این مزیت استفاده کرد. نکته پایانی آنکه تقویم اجرایی محتوا نقشه راه شما برای حرکت درست و به‌موقع و رسیدن به مقصد دلخواه و به‌هنگام است. نقاط مهم روی این نقشه، تاریخ‌ها، تعداد و انواع محتوا، مجریان، و بسترها و رسانه‌های نشر (سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و…) است که مسئولیت‌ها و وظایف را روشن‌تر و آسان‌تر و سریع‌تر نمایش می‌دهد.


مزایای داشتن تقویم محتوایی

تقویم محتوا مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  1. جلوگیری از بروز اشتباه با استفاده از تقویم محتوایی
  2. قابلیت شخصی سازی یک تقویم محتوای کاربردی می‌تواند این امکان را به شما بدهد تا زمان کافی برای اعمال تغییرات و بررسی بازخوردهای به دست آمده را داشته باشید.
  3. برنامه ریزی برای تاریخ‌های مهم یک تقویم محتوا با کیفیت همچنین تمام تاریخ‌های مهم و اتفاقات تاثیرگذار را در خود جای می‌دهد. در نتیجه شما می‌توانید از مدت‌ها قبل بر روی محتوایی که قرار است در یک تاریخ خاص منتشر شود، وقت بگذارید. انتشار محتوا در تاریخ‌های مهم، یکی از عوامل ضروری برای برقراری ارتباط قوی با مخاطبان است. این کار باعث می‌شود که رفته رفته میزان آگاهی از برند شما در میان کاربران شبکه اجتماعی افزایش پیدا کند.


سخن آخر

تقویم محتوایی میتواند به برنامه ریزی هرچه بهتر تولید و انتشار شما کمک و سیستم تولید محتوای شما را منظم کند.


مقالات مرتبط

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای کینگ محتوا محفوظ است