ورود|ثبت نام
معرفی قالب های اصلی تولید محتوا

معرفی قالب های اصلی تولید محتوا

امین معصومی
دوشنبه 23 خرداد 1401

قالب های اصلی تولید محتوا

مهم‌ترین قسمت قبل از تولید محتوا انتخاب قالب محتوا است، زیرا پس از اینکه شما پیامتان را انتخاب و تصمیم میگیرید این پیام را به مخاطب انتقال دهید، بایستی بدانید که این تولید محتوا قرار است به شکلی صورت پذیرد. به طور کلی می‌‌توان نحوه تولید محتوا (یا همان قالب‌های تولید محتوا ) را به 4 دسته اصلی تقسیم کرد:

  1. تولید محتوای متنی
  2. تولید محتوای صوتی
  3. تولید محتوای ویدئوی
  4. تولید محتوا تصویری

شما برای انتقال پیامتان می‌توانید هرکدام از روش‌های فوق را انتخاب کنید. البته جنس پیام و صد البته مخاطب پیام ممکن است انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال اگر مخاطب شما کودکان زیر 5 سال هستند، تولید محتوای متنی به معنای شکست شما است.


معرفی انواع قالب تولید محتوا

  • محتوای متنی

درتحقیقات جهانی انجام شده در حوزه محتوا و البته تجربه من در زمینه تولید محتوا، مخاطبان اعتماد بیشتری نسبت به محتوای متنی دارند و اگر دقت کرده باشید، اکثر مقالات پژوهشی در قالب نوشته منتشر می‌شوند. محتوای متنی خود فرمت‌های محتوایی متفاوتی دارد، از جمله آفلاین و آنلاین که در ادامه در بخش فرمت‌های محتوا به معرفی رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. از محتوای متنی برای اطلاع رسانی، جمع‌آوری داده(از طریق پرسش‌نامه و…) استفاده میشود. محتوای متنی یکی از راه های اصلی برای جذب مخاطب بیشتر است ولی نباید فراموش کنیم که در بسیاری از مواقع افراد حوصله مطالعه محتوای متنی را ندارند و نسبت به سایر قالب‌های محتوا نظیر ویدئو و تصویر، مخاطب صبر کمتری نشان میدهد.

  • محتوای صوتی

صوت و انواع جلوه‌های صوتی در بازاریابی محتوا می‌تواند تأثیر مضاعفی نسبت به قالب متنی داشته باشد و به همین دلیل در سال‌های طلایی رادیو بسیاری از محتواهای صوتی ازجمله کمدی، درام، کنسرت­های موسیقی کلاسیک، اخبار و گزارش‌های برای میلیون‌ها آمریکایی پخش‌شده است. درواقع پادکست نمایانگر تکامل دیجیتال پخش رادیویی است و شامل ساختن یک یا چند فایل صوتی است که به‌صورت اپیزودی منتشر می‌شوند و اغلب از طریق اینترنت و در فرمت mp3 یه دست مخاطب میرسد. محتوای صوتی یک روش مختصردرعین حال پرکاربرد برای بازاریاب های محتوا است که میتوانند یک ایده، محصول و یا اطلاعات را به مخاطبان به راحتی منتقل کنند.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های پادکست قابلیت اشتراک‌گذاری آن است که مخاطبان میتوانند برای دوستان خود در پلتفرم های مختلف اشتراک گذاری محتوا، برای یکدیگر ارسال کنند. برای تولید محتوای صوتی بهتر، لازم است تولیدکنندگان نسبت به ‌بروزرسانی اطلاعات خود اقدام کنند.

  • محتوای ویدیویی

اخیراً یکی از روندهای قابل‌توجه در رسانه‌های دیجیتال، تأکید بر تولید محتوای ویدئویی بوده است زیرا بر اساس پژوهش های انجام شده تغییر رویه استفاده از محتوای ویدئویی به دلیل تغییرعادات رسانه و این مسئله که مردم کمتر به تمایل خواندن کلمات دارند، در استفاده از محتوای ویدیویی به جای محتوای متنی بی‌تأثیر نیست.

محتوای ویدئویی دارای ویژگی‌های نظیر بالا بودن جنبه سرگرمی محتوای ویدئویی، امکان بالای جذب مخاطب و قابل بازبینی بودن است. امروزه مدیران بازاریابی محتوا به‌خوبی می‌دانند که با چارچوب‌های مشخص‌شده ، بهترین موضوع برای تولید محتواهای ویدئویی، تهیه فیلم‌های آموزشی و توضیحی، مصاحبه‌های مسئولان، فیلم‌های بدون تاریخ انقضا همچون تهیه غذا و صد البته ویدئوهای تبلیغاتی است.

  • محتوای تصویری

ازعوامل موفقیت محتواهای تصویری، این است که این نوع محتوا توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و فرآیند تولید آن ساده‌تر بوده و یکنواختی محتواهای متنی را نیز ندارد. آمارها نشان می‌دهد که محتوای بصری 93 درصد ارتباطات انسانی را تشکیل داده است. از دیگر مزایای محتواهای تصویری، امکان انتشار اطلاعات بیشتر در یک محتوای می‌باشد و استفاده از این نوع محتوا باعث افزایش دنبال کنندگان موضوع می‌شود.

سخن آخر

استفاده از قالب درست محتوایی با توجه به نوع محتوایی که قصد تولید آن را دارید، سبب میشود مخاطبان شما بیشتر جذب صفحه و محتوای شما شوند.


مقالات مرتبط

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای کینگ محتوا محفوظ است