ورود|ثبت نام
تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

امین معصومی
دوشنبه 23 خرداد 1401

تولید محتوا چیست؟

معنی محتوا چیست و چه کارکردهایی دارد؟ این شاید اولین سوالی باشد که برای شما پیش بیاید، که به طور دقیق منظور ما از محتوا چیست. در اولین قدم باید بدانیم که محتوا و یا تولید محتوا ، فرآیندی صرفا بر بستر فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های مجازی نیست، بلکه از گذشته به شکل‌های متفاوت تا به امروز وجود داشته است. تنها اتفاقی که در حال حاضر باعث شده توجه ما بیشتر به آن جلب شود، استفاده گسترده از آن در فضای مجازی است.  

محتوا هر اطلاعاتی است که در قالب های مختلف به ما منتقل ‌می‌شود. این روزها با گسترش اینترنت، هر شخصی با یک پیج شخصی در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند دارای رسانه شود و هر چیزی که به آن علاقه دارد را در هر قالب و روشی به مخاطبان خود ارائه دهد. معنی محتوا را می شود این‌طور بیان کرد هر چیزی که بتواند مخاطب را سرگرم کند، بر آگاهی‌اش بیفزاید یا در انجام بهتر کارها به او کمک کند و به‌طورکلی، ارزشی به زندگی مخاطب بیفزاید، می‌تواند نوعی محتوا باشد. جالب اینکه علی‌رغم تکرار مکرر عبارات تولید محتوا و معنی محتوا هنوز اکثریت افراد، درک درستی از آن ندارند. واکنش افراد مختلف نسبت به این عبارت برای ما خیلی جالب است! بد نیست بدانید که خیلی ها بعد از شنیدن عنوان شغلی من میگویند چی؟ تولید محتوا؟! واقعاً جالب است که اکثر آن‌ها تقریباً هیچ ایده‌ای در مورد این کار ندارند و شاید بهترین نظری که بتوانند در مورد آن بدهند این است که از او می پرسند این یعنی همان کار تبلیغات است؟!


محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا است که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. اکنون که بسیاری از کسب‌وکارها در مورد مدیریت محتوا، توسعه محتوا، استراتژی محتوا و هر چیز دیگر محتوا صحبت می‌کنند، یافتن معنی دقیق محتوا دشوار است.

محتوا قالب‌ها و فرمت‌های گوناگونی دارد. محتوا ممکن است یک گزارش باشد، ممکن است مسابقه فوتبال باشد، ممکن است موزیکی باشد که در حال گوش دادن به آن هستیم و از آن هم فراتر چیزی که به آن فکر می‌کنیم خود یک محتوا است.

تولید محتوا و نویسندگی با وجود داشتن شباهت‌ها، تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند. تولید محتوا، هر نوع فرایند خلق یا ایجاد محتوای معنادارِ متنی، صوتی یا تصویری است که با هدفی مشخص و بر اساس یک سری معیار انجام می گیرد که در نویسندگی محدودیت های نوشتاری و اهدافی که دنبال می کنیم متفاوت از محتوا نویسی است.

محتوا باید ضمن اثر گذاری مخاطب را به یک عملی وادار کند یا بهتر است بگوییم او را متقاعد به انجام کاری کند. در نظر داشته باشید این رویکرد باید با آنالیز کردن معنی محتوا و هدف از تولید محتوا پیش برود.


اهمیت تولید محتوا

 برای کسب و کار ها سازمان ها و کسب و کارهایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند معنی محتوا را بهتر درک می‌کنند و در پاسخ به این سوال که محتوا چیست در کوتاه ترین جمله خواهند گفت به خلق یا تولید یک محتوا بر اساس یک فرآیند یا بر اساس گذراندن یک سری مراحل را تولید محتوا می‌گوییم. در کل محتواها را در 4 دسته محتوا متنی، عکس، ویدئو و صوتی تقسیم بندی می‌کنند. هر کدام از این تقسیم بندی‌ها، زیر مجموعه و شاخه‌های فراوانی دارد.

اهداف مختلف کسب و کار ها از تولید محتوا

 بستگی به فعالیت هر سازمان و کسب و کاری، هدف از تولید محتوا متفاوت می باشد ولی قطعا همه سازمان ها و کسب و کارها به دنبال جذب مخاطب می‌باشند و بهترین وسیله و ابزاری که می‌توان با آن به مخاطب دست پیدا کرد، محتوا می‌باشد. شما با توجه به اهداف و سیاست‌های مجموعه خود با انتخاب بهترین روش برای تولید محتوا و فعالیت در آن زمینه می‌توانید بسیاری از افراد را با کسب و کار خود آشنا کنید. و محصولات و خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنید و با استراتژی و برنامه ریزی‌های مناسب و درست مخاطبان را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.


سخن آخر

پس نکاتی هستند که حتما قبل از تولید محتوا در هر قالب و فرمتی باید مورد توجه قرار بگیرند تا محتوای تولید شده شما مورد توجه مخاطبانتان قرار بگیرد. اگر نیاز به مشاوره محتوایی دارید با ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای کینگ محتوا محفوظ است